Flere steder på nettet er jeg stødt på rå grød lavet af opblødte chiafrø. Og det skulle være noget så sundt. De små frø er rige på omega 3 og proteiner, og så er de gode for fordøjelsen. Det var jeg nødt til at afprøve.
Jeg lavede derfor en version med rismælk, som jeg alligevel havde stående i køleskabet. Det fungerede rigtig godt. Rismælk – eller risdrik, som det jo hedder – har en naturlig sød smag, og det gør altså grøden, der ellers ikke rigtig smager af noget, lidt sjovere. Og så skal den selvfølgelig toppes med nogle gode sager – jeg valgte blandt andet æble og valnødder, der gav både smag og knas – det blev godt:)
Det skal du bruge:
1/2 dl chiafrø
2 dl rismælk
1 æble
En lille håndfuld valnødder
Citronskal
Et drys kanel
Dagen/aftenen før du vil spise chiagrød, blandes frø og rismælk i en skål. Der kommes film over, og skålen stilles i køleskabet. Her står frøene og suger væsken til sig og danner en geléagtig masse. Har du mulighed for at røre underejs, så gør det. Ellers danner dig sig en tyk masse i bunden, som er lidt besværlig at røre ud næste morgen. Men det kan godt lade sig gøre:)
Næste morgen røres i grøden. Æblet skæres i tern, valnødderne hakkes, og begge dele kommes ovenpå. Riv citronskal henover og drys med kanel.
Velbekomme!
